Söndag 13/3 - 2011

Balsammetoden, Startade om på en helt ny kula, eftersom mitt syoss balsam innehöll quaternium-87,
vilket ingen var riktigt säker på hur håret reagerade på. Så kände att ska jag köra på detta så ska jag göra det rätt.

Först tänkte jag börja med att berätta vad fan de är jag pysslar med.
Helt enkelt, börja tvätta håret endast med balsam eftersom shampo är något som sliter mycket på håret.

Såhär brukar de se ut: Du shamponerar håret med kemikalier som sliter på håret, öppnar hårets fjällskikt (vilket sliter), sätter kanske i en hårinpackning?, och sedan sätter i balsam för att stänga hårets fjällskikt och få håret mjukt och lent. I balsamet finns silikoner och kemikalier som gör ditt hår glansigt.. Och för att få bort detta nästa tvätt måste du använda shampo (som innehåller sulfater) för att få bort dessa material. Allt fortsätter om och om igen som en ond cirkel...

Balsammetoden betyder kortfattat att du tvättar håret med godkända balsam som inte innehåller silikoner och annat som fastnar i håret. Dessa finns i alla prisklasser allt ifrån vissa elvital, naturell, willys osv.. Innan man börjar måste man tvätta håret med ett bra "sista shampo" och sedan ett godkänt balsam.

Jag började med att använda mitt vanliga shampo som "sista shampo" Matrix biolage Hydratherapie Shampoo. Detta är godkänt som sista schampo enligt forumet på lockig.
Därefter satte jag i en hårinpackning som var godkänd enligt BM, vilket blev Oliv naturell Hairmask som finns att köpa på åhlens för ca 65:-. Denna använde jag för att mitt hår är så slitet så kände att när håret väl var rent från alla möjliga silikoner och liknande så tänkte jag att det nog kan vara bra med en liten fuktighetskick.
Efter det balsamerade jag håret med Oliv naturell sensitive conditioner som även det finns på åhlens.

Som ni ser så är det inte alls fråga om några dyra balsamer eller något som i allmänhet kostar pengar,
jag har helt utgått ifrån hemsidan Lockig.se

"Lockig.se grundades i augusti 2007 av Annika Blyckertz.

Annika är frisör med gesällbrev, utbildad vid Frisörtekniskt Centrum i Falun. 2009 vidareutbildade hon sig till Curl Care Consultant vid Devachan i New York. Idag jobbar hon på Henrys Herr & Damfrisering i Gävle "

(Kopierat från hemsidan, klicka här för att komma dit)



Storasyster frågade även om jag inte kunde lägga ut lite före&efter bilder, vilket jag ska försöka fixa.
Lite klurigt de här med att ta kort på håret bakifrån alldeles själv, men ska försöka klura till det imorgon :)


Ja, och alla ni som tycker de här va heelt värdelöst och totalt ointressant att läsa om.
Oroa er inte, min blogg kommer inte bara handla om detta i fortsättningen... men liite :)

Pussokram



Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0