Söndag 28/10 - 2012

Tjingeling!

Kan inte riktigt förstå att jag varit här i Italien i 2månader och 1 dag idag! Det är helt sjukt, snart är man hemma igen och huxflux påväg till Skövde..

Om två dagar kommer mamman & pappan hit till Milano och om 5 dagar blir jag 25 år, halvvägs till 50(!!) Herrejösses vad åren bara springer iväg, snart sitter man nog där på ålderdomshemmet och undrar vart tiden tog vägen, haha.

Igår var vi i Milano Fiori på shoppingtur, oj vad jag brände pengar! Men fick iallafall med mig allt som jag behövde + en hel del mer.. Shoppade en vinterjacka med löstagbart foder så man kan ha den i vår också, en parfym, ID bare minerals foundation och concealer, nagellack (som vanligt) och så hittade jag äntligen den ompratade och välkända Argan Oljan utan en massa sillikoner, OLIO Di ARGAN från PHYTORELAX LABORATORIES. Den innehöll dock inte ren argan olja utan lite annat spm parfym osv, men tycker den var riktigt mysig. Mamman och pappan ska också ta med lite Manuka honey (honung). Den ska tydligen vara väldigt bra för sår och jag har fått världens envisaste skavsår som vägrar försvinna, läst att den är effektivare än antibiotika eftersom det inte finns några resistenta bakterier mot den och tydligen använder tillochmed vissa sjukhus den, så ska bli intressant att prova.

Efter shoppingturen i Milano Fiori så hoppade vi på tunnelbanan och lyckades på knagglig italienska/engelska och kroppspråk ta oss fram till IKEA i Bageglia eller hur det nu hette. Där åt vi KÖTTBULLAR med potatmos, brunsås och lingonsylt, yummie!!! Köpte även ett täcke, påslakan, lingonsylt och Kalles kaviar.. Ikea har sina goda stunder trots allt! ;) Så yra som vi är hamnade vi på villovägar när vi skulle hem, vi tog tunnelbanan till Cardona och köpte tågbiljett hem därifrån.. Problemet var att de inte gick några tåg till Castellanza och biljetten vi köpte gällde inte på det tåg vi hade tänkt hoppa på. Men tågkontrollanten tyckte synd om oss och lät oss åka och instruerade oss sedan att hoppa av vid Saronno och sedan stå still där och vänta 5 minuter så skulle det komma ett annat tåg som gick till Castellanza. Det är tur att de finns snälla människor, hade det varit SJ hade de väl troligtvis slängt av oss från tåget och låtit oss klara oss själva, eller något ännu värre liknande: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15680658.ab.

Ha det toppen allihop! Pussokram

Puss&Kram

Onsdag 17/10 - 2012

Halloj!

Precis haft Mep, Global markets and Economics part 2. Varje gång funderar jag över varför jag gett mig in på detta, bara massa krumelurer och konstiga tecken.

Men idag när mr Weekend gick igenom tentan kändes det inte helt hopplöst, fortfarande skit svårt men inte lika omöjligt som de brukar. Vore konstigt om de inte var tokigt svårt då det är national ekonomi på master nivå och jag inte ens läst grundkurserna, men de är bara att kämpa på.. Hans kråkfötter förstår jag fortfarande inte, inte heller varför pi är inflation (fast inte 3.14) men de är väl småsaker? ;)

Idag är en sån dag som jag funderar över hur fasiken ja hamnat här, det är rätt sjukt egentligen. Tänk att man kan komma ända till Italien genom att sitta onykter och arg framför datorn, ville bara komma bort från all skit i Tälje. Det är helt fantastiskt, att flytta 2 år till en liten by som Katrineholm och sedan åka som utbytesstudent, jag är fan imponerad över mig själv! Next stop Skövde i vår..

Igår var jag och Linda hos en italiensk tjej som heter Serena, hennes familj bjöd oss på hemlagad pasta carbonara och glass. Super gott!

Just nu sitter jag och väntar på att köpa biljett till Milano på lördag, vi ska ut på en club som heter Hollywood.. Lär bli bortskämd av att få bussresa, entré och drinkar på riktiga klubbar för 15-20euro.. Hemma hade man aldrig kommit undan med det om man skulle gått ut i Sthlm, inte ens i Tälje, bara taxin hem kostar ju en hundring.. Och klubbarna hemma är ju inte ens i närheten av dem i Milano.. Castellanza till milano är typ som Södertälje till Stockholm..

Nu får det räcka för idag, ha det toppen allihop! Puss&kram

Söndag 14/10 - 2012

Nu har jag vart sämst på att uppdatera igen, ber om ursäkt :)

I fredags var vi på middag hos Anna & Nicklas. Det blev grekiska köttfärsbiffar klyftpotatis och tzatziki, helt underbart gott! Efter middagen blev det utgång i Milano (som alla fredagar) på en klubb som hade Erasmums kväll. Det var grymt! Jenny blev väldigt onykter men de va riktigt skoj!

Här kommer lite bilder från Milano och fotbollen förra söndagen, AC Milan vs Inter Milan 0-1

Fredag 5/10 - 2012

Hej allihop!

Helgen i venedig, padova och verona var... Galen! Gick upp tokigt tidigt för bussen skulle gå kl 6 på morgonen, första tiden på bussen var rätt ok, men kl 8 började galenskaperna haha. Då började musiken dåna och spritflaskorna öppnas. Pga av en bilolycka var vi väligt sena när vi kom fram till Venedig, rättare sagt 2 timmar sena.. Då blir det en snabb visit på glas fabriken i Venedig Mureno tror jag den hette, sedan in till venedig när vi åt, åkte båt och kikade runt i stan..

På kvällen blev det på bussen igen för att bege oss till hotellet i Padova, jätte mysiga rum var det där. Därefter blev det middag och en välldans massa vin, shots och allt var det va.. Bevilo, bevilo! Sen  drog vi vidare till en pub och efter det var det nattklubb som gällde.. Eftersom vi va så DYNG trötta efter den långa dagen så gick vi hem runt 1 tiden, men vissa kom inte hem för' 5 på morgonen. De mådde väl inte helt 100 när klockan ringde kl 9 på morgonen dagen efter då vi skulle checka ut och sånt kl 10..

Sen blev det rundtur i Padova, vi gick över en gata till en kyrka och då var vi plötsligt inte längre i Italien utan i Vatikanen. Det betydde att det var andra lagar som gällde där, jag har aldrig fattat att det är skillnad på dessa två.. Jag och anna lessnade på att höra historia och se på gamla byggnader så vi rymde iväg och shoppade lite istället och vd 2 tiden var de dags att hoppa på bussen igen för att åka till Verona.

I Verona var de lite mer intressant att kika på byggnader.. Där såg vi slottet och så självklart Julias balkong, väggen där alla skriver sina önskningar till henne och så självklart var vi tvungna att ta Julia på bröstet (Statyetten av Julia). Det ska bringa lycka i kärlek, så vi får väl se hur det går med den biten.

Ikväll är det utgång i Milano som gäller. Först blir det tacos hos Nicklas och Anna (ett svenskt par som bor i en lägenhet utanför campus). Efter det ska jag vidare till en finsk tjej som heter Jonna som fyllde 25år här om dagen och fira henne lite och kl 11 går partybussen mot Area21, en nyöppnad klubb i Milano,.

På söndag är det fotboll som gäller. När jag väl är här i Italien så måste jag ju uppleva ett derby mellan AC Milan och Inter Milan, lär vara riktigt skojj!