Söndag 11/3 - 2012

Balsammetoden ( NoPoo ) måste vara det absolut bästa av alla mina projekt jag pysslat med! Imorgon har det gått ett år sedan jag startade. Visst, bannern är lite fel. Några gånger under detta år har jag använt shampo, inte många men eftersom jag bleker håret (vilket är ett big no) och färgningen alltid innehåller massa skit (läs silikoner) så har jag då tvättat ur det ordentligt med shampo efter varje gång. Men förutom detta håller jag stenhårt på BM. Är ni nyfikna på vad BM egentligen innebär, eller kanske tillochmed själva vill testa så rekomenderar jag sidan Lockig, i forumet som finns där kan man få otroligt mycket hjälp och där finns även olika listor på godkända produkter.

Mitt hår har alltid varit torrt och slitet, det är tunt, fluffigt, frissigt och står oftast åt alla håll och kanter.  Nu för tiden är det fortfarande så, fast mindre torrt och förstört och inte alls så frissigt och jävligt. Bevisligen så fungerar BM väldigt bra, då jag klippte mig våren 2011 och nu för några veckor sedan var på besök hos frisören igen för toppning. Aldrig har det gått så lång tid emellan klippningarna!

Efter all denna tid, olika experiment med olika balsamer, äggtvättar, ÄCV sköljningar och liknande tror jag att jag verkligen kommit fram till vad mitt hår älskar bäst så tänkte här skriva om hur jag gör, vad jag använder och förhoppningsvis kan det kanske ge någon annan lite tips & idéer. Allt detta är proteinfria lösningar, då jag upptäckt påvägen att mitt hår inte alls tycker om proteiner. Exempelvis äggtvätt fungerar super för vissa, men mitt hår blir bara sprött  och konstigt av detta. Så det som fungerar toppen för en person kanske inte fungerar för en annan. Man får helt enkelt testa sig fram :)



Sista shampo (används i nödfall) = Family fresh kids
Som sagt, detta använder jag otroligt sällan. Och eftersom jag inte använder det så ofta så kör jag på denna som är både shampo och tvål. Den gör sin sak, tar bort silikonerna utan att tillsätta massa skit och det är ju de jag är ute efter. Ett sista shampo används huvudsakligen vid starten, för att från scratch få bort alla möjliga beläggningar man har i håret.






Tvätt/Vårdande balsam = TREsemmes Naturals conditioner
Många använder två olika balsamer, ett billigt och lätt balsam för tvätt av hårbotten och ett mer vårdande i topparna. För mig fungerar detta balsam till både och, dessutom måste de vara de mysigaste balsamet jag provat under det år som gått!










Inp
ackning = Egen blandning med Garniers pärlemor & körsbär som bas
- Använder upp lite, eller häller över hälften i en gammal burk, så det får plats. Sen häller jag i avakadoolja, olivolja, Klick (glidmedel), honung och TREsemmes balsam. Slänger in det en snabbis i mikron och blandar sedan ihop allt ordentligt i burken.

Denna inpackning gör verkligen underverk med mitt hår, absolut den bästa blandningen hittills!






Leave in = Klick
Kan låta lite konstigt att hälla glidmedel i håret, men för mig fungerar det super! Duschar och tar sedan en klick stor som en valnöt och kramar in i dyblött hår. Håret blir då glansigt, mindre frissigt och väldigt mjukt. Som jag förstått det så handlar det om att glycerinet binder in fukten i håret, MEN har läst att det även kan dra ur färg. Så har du färgat håret runt eller så vet jag inte om det är så bra. (Sök i forumet på Lockig om du känner att du är osäker eller helt enkelt bara vill läsa mer om BM eller No Poo som det också kallas)






'Projekt' Ricinolja
Har senaste veckan även gett mig in på att testa det här med att ha Ricinolja i håret. Vet inte om det är ren inbillning men ser ut på min utväxt som det iallafall hänt lite. Men absolut största skillnaden är att det känns som jag fått mer hår(?!) Är det ens möjligt? När jag tittar så har jag fler små korta hårstrån, håret känns om möjligt ännu fluffigare så jag hoppas att det är nya hårstrån och inte massa som gått av? Aja, jag kör vidare så får vi se vad som händer. Håret blir iallafall glansigt och mjukt av det!










Ja, det var vad jag hade på hjärtat idag! Nu är det dags för mig att  försöka sätta igång med management uppgiften som jag skjutit på heela dagen. Puss&kram // ThatigeR




Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0